— Nimród a sárkányok fejedelme —

Jospehus Flavius így foglalja össze Nimród munkásságát:

Ez a Nimród szította fel őket az Isten gyalázására és megvetésére. Ő Noé fiának, Khámnak az unokája volt, egy nagy erejű, merész ember. Meggyőzte őket afelől, hogy ne Istennek tulajdonítsák, s ne általa várják a boldogságot, hanem higgyenek abban, hogy a saját bátorságuk által nyernek boldogulást. Fokozatosan addig változtatta a kormányzati módszert, amíg az zsarnoksággá vált, mert nem látott más módot arra, hogy elfordítsa az embereket az Isten félelmétől és azok teljesen az ő hatalmától függjenek. - (Antquitates 1.113-14)

Még azt is kijelentette, hogy bosszút áll Istenen, ha [Isten] újra a világ vízbefojtását tervezné; mert olyan magas tornyot épít, amelyet a vizek nem lennének képesek elfedni, és bosszút áll Istenen önmagáért, amiért elpusztította az őseit. (Ant. I: iv: 2)

A Szalamiszi Epiphanus Panarion című munkájában így ír:

Epiphanus Panrarion-ja 1:3,3 Ekkor terjedt el a földön minden áthágás, mert Nimródtól származtak a hamis tanítások, az asztrológia és mágia - amit egyesek zoroaszterizmusnak neveznek. Valójában azonban ez Nimródnak, az óriásnak az ideje volt, Zoroaszter egy messze más korban élt.

Az i.sz. 4. századi szír teológus, Ephraem az 1Mózes 10:9-hez fűzött kommentárjában Nimródot az Isten akaratának kivitelezőjeként tekintette, amikor így fogalmazott: "Nimród erős óriás volt az Úr előtt, mert Isten akaratának megfelelően háborúzott a népek ellen, a célból, hogy szétterjessze őket az Isten által nekik szánt területekre. Így amikor valaki áldást mond egy királyra, vagy vezérre a következő szavakkal teszi: 'Légy olyan, mint Nimród, az erős óriás az Úr előtt, aki győzedelmes az Úr háborúiban.'"

A szintén szír származású Isho'dad (Hedatha püspöke i.sz. 9.sz) ugyan ennek a versnek a kommentárjaként így ír: "'A légy olyan, mint Nimród, a bátor vadász az Úr előtt' mondást a korábbi időkben gyakran használták a hadvezérek üdvözléseként." Ishodad Epraemhez hasonlóan úgy vázolja Nimródot, mint aki az Úr akaratát töltötte be azzal, hogy a nemzetek ellen harcolt a torony elpusztulása után, hogy azok szétszóródjanak a földön.

Az V. században élő örmény Choreni Mózes az Arménia története című krónikájában szintén megemlíti azt, hogy Nimród a titánoktól származott, vagyis óriás termetű volt.

A Jásár könyve Nimródról

23. És Kus, Noé fiának, Khámnak fia feleséget vett magához az időben, öregsége korában, és az fiút szült neki, és Nimródnak nevezték el, mondván: Ez időben kezdtek az emberek fellázadni és áthágásokat elkövetni Isten ellen, és a fiú felnőtt, és az apja nagyon szerette őt, mert öregkorának fiúgyermeke volt.
24. Azok a bőrruhák, amelyeket az Isten Ádámnak és a feleségének készített, amikor kiűzte őket az (édeni) Kertből, Khúsnak lettek adva.
25. Ugyanis Ádámnak és a feleségének a halála után Énok, a Járed fia kapta meg a bőrruhákat, és amikor Énok elragadtatott, akkor ő odaadta ezeket a fiának, Matuzsálemnek.
26. És Matuzsálem halálakor Noé megfogta a bőrruhákat és bevitte azokat a bárkába és vele voltak, amíg elhagyta a bárkát.
27. És amikor elhagyták a bárkát, Khám ellopta ezeket a bőrruhákat az apjától, Noétól és fogta azokat és elrejtette azokat a testvérei elől.
28. És amikor Khám az elsőszülöttjét, Khúst nemzette, titokban neki adta ezeket a bőrruhákat és azok Khúsnál voltak sok napon keresztül.
29. És Khús is elrejtette azokat a fiai és testvérei elől és amikor Khús Nimródot nemzette, akkor, szeretete jeléül neki adta a bőrruhákat. És Nimród felnőtt, és amikor húsz éves volt, felvette magára ezeket a bőrruhákat.
30. És Nimród erős lett, amikor felvette a ruhákat, és az Isten adta ezt a hatalmat és erőt neki, és hatalmas vadász volt a földön, igen, hatalmas vadász volt a mezőn, és állatokra vadászott és oltárokat épített, és felajánlotta azokon az állatokat JHVH előtt.
31. És Nimród megerősítette magát és felkelt a testvérei közül és megharcolta a testvérei harcait minden ellenségeik ellen köröskörül.
32. És JHVH a testvéreinek minden ellenségét az ő kezébe adta, és az Isten megsegítette őt időről időre az ő csatáiban, és uralkodott a földön.
33. Ezért vált szokássá azokban a napokban az, hogy amikor egy férfi harcba hívta az erre kiképzetteket, e szavakkal buzdította őket: Ahogy Isten tette Nimróddal, aki nagy vadász volt a földön, és aki sikerrel járt a testvéreit szorongató harcokban, hogy kimentse azokat az ellenségeik kezéből, úgy erősítsen meg minket is Isten és tartson meg bennünket a mai napon.
34. És amikor Nimród negyven esztendős volt, abban az időben volt egy háború testvérei és Jáfet gyermekei között, úgy hogy ők voltak erősebbek ellenségeiknél.
35. És Nimród előrehaladt abban az időben, és összegyűjtötte Kúsh összes fiait és családjait, mintegy négyszázhatvan embert, és felbérelt barátai és ismerősei közül is mintegy nyolcvan embert, és átadta nekik bérüket, és velük ment, hogy harcoljon, és amikor az úton volt, Nimród megerősítette népének szívét, hogy velük ment.
36. És monda nékik: Ne féljetek, se ne ijedjetek meg, mert minden mi ellenségeink kezünkbe fognak adatni, és azt tehettek velük, amit akartok.
37. És mindazok az embrek, aki velük mentek mintegy ötszázan voltak, és harcoltak ellenségeik ellen, és megsemmisítették őket, és legyőzték őket, és Nimród felvigyázó tiszteket helyezett föléjük saját területükön.
38. És elvitt néhányat gyermekeik közül biztosítékként, és ezek mind szolgálták Nimródot és testvéreit, és Nimród és az egész nép, mely vele volt hazatért.
39. Amikor Nimród örömmel hazatért a csatából, miután legyőzte ellenségeit, testvérei és azok, akik ismerték őt összegyűltek, hogy királlyá tegyék őt maguk fölött és a királyi koronát a fejére helyezték.
40. És Nimród az alattvalói és népe fölé hercegeket, bírákat és főembereket helyezett, ahogy ez a királyoknál megszokott.
41. És helyezte Teráhot, Náhor fiát házának hercegévé, és méltóságba helyezte és minden fejedelmei fölé emelte.
42. És uralkodása alatt, szívének vágya szerint, miután körben meghódította összes ellenségeit, tanácskozott tanácsosaival hogy megépítse a várost palotája miatt, és így tettek.
43. És találtak egy nagy völgyet kelettel szemben, és építettek egy nagy és széles várost, és Nimród a város nevét, amelyet épített Sinárnak nevezte, mert JHVH erősen megrázta ellenségeit és elpusztította azokat.
44. És Nimród Sínárban lakozott, biztonságban uralkodott, és az ellenségeivel való harcokban legyőzte azokat, és minden csatájában sikerrel járt, és birodalma igen naggyá lett.
45. És minden nép és nyelv hallotta [Nimród] hírnevét és atyjuknak tekintették őt, és a földig meghajoltak előtte és ajándékokat hoztak neki, ő pedig urukká és királyukká lett, és mindannyian uralma alatt éltek Sínárban Nimród uralkodott a földön Noé minden fia fölött és azok mindannyian alattvalói és követői voltak.
46. És az egész föld egy egységes nyelvet beszélt, de Nimród nem követte JHVH útjait, és gonoszabb volt, mint bármely ember őelőtte az özönvíztől kezdve az ő idejéig.
47. És fa és kő isteneket készített, és leborult előttük, és JHVH ellen lázadt, és megtanította összes alattvalóit és a föld népét bűnös útjaira; és fia, Mardon sokkal gonoszabb volt apjánál.
48. És mindazok, akik hallottak Nimród fiának, Mardonnak cselekedeteiről, mondták felőle: A gonosztól gonosz jött ki, és ezek a szavak szállóigévé lettek az egész földön az emberek fiai között attól az időtől fogva mind mostanáig.

11 1. És Nimród, Kus fia még mindig Sineár földjén élt, ott lakott és uralkodott és városokat épített Sinár földjén.
2. És ezek a nevei a négy városnak, amelyet épített, és nevezte nevüket azon események után, amelyek történtek velük a torony építésekor.
3. És nevezte az elsőt Bábelnek, mondva: Mert JHVH ott zavarta össze az egész föld nyelvét; és a másodiknak nevét nevezte Ereknek, mert onnan szórta szét őket az Isten.
4. És a harmadikat nevezte Echednek, mondva: egy nagy csata volt ezen a helyen; és a negyediket nevezte Kalnának, mert fejedelmei és nagy emberei elpusztíttattak ott, és felbosszantották az Urat, fellázadtak ellene és áthágásokat követtek el.
5. És amikor Nimród felépítette ezeket a városokat Sineár földjén, a megmaradt népét beköltöztette azokba, fejedelmeit és hatalmasait, akik megmaradtak királyságában.
6. Nimród maga Bábelben lakozott, s ott megújította uralmát megmaradt alattvalói fölött, és biztonságban uralta őket, Nimród alattvalói és nemesei pedig Amfráfelnek nevezték őt, mondván, hogy a toronynál általa [miatta] estek alá nemesei és emberei.
7. És ennek ellenére, Nimród nem tért vissza JHVH-hoz, és folytatta a gonoszságot és tanította az emberek fiait a gonoszságra; és Mardon, fia, gonoszabb volt, mint apja, és folyamatosan hozzájárult apjának utálatosságaihoz.
8. És belevitte az emberek fiait a bűnbe, ezért is mondják: A gonosztól gonoszság ered.

27. 1 És Ézsau, Ábrahám halálát követően gyakran kiment a pusztába vadászni.
2. És Nimród, Bábel királya, aki nem volt más, mint Ampraphel, szintén gyakran eljárt vadászni a vitézeivel a mezőre, és körüljárni [a terepet] az embereivel a nap hűvösében.
3. És Nimród minden ilyen alkalommal figyelemmel követte Ézsaut, mert féltékenység támadt szívében Ézsau iránt minden egyes napon.
4. És egy alkalommal, amikor Ézsau kiment a mezőre vadászni, meglátta Nimródot, amint két vitézével poroszkált a mezőn.
5. És bár vele indult minden vitéze és embere, akik kísérni szokták őt a pusztába, de azok hátramaradtak a távolban, messze tőle, lévén, hogy más irányban keresték a vadakat, és Ézsau elrejtőzködött Nimród elől, hogy becserkéssze őt a csalitban.
6. És Nimród és az emberek, akik vele voltak nem ismerték őt, és Nimród és emberei gyakran sétáltak a mezőn a hűvös időben, hogy megtudják merre vadásznak az ő emberei a mezőn.
7. És amikor Nimród és a két vele lévő vitéze a közelébe értek, Ézsau hirtelen előugrott a rejtekhelyéről, kardot rántott és Nimródra rontva levágta annak fejét.
8. És Ézsau elkeseredett küzdelmet vívott a Nimródot kísérő két vitézzel, amikor azok kihívták, rájuk rontott és megölte őket a kardjával.
9. És Nimród vitézei, akik hátra maradtak a távolból meghallották és felismerték a két vitéz kiáltozásait és futni kezdtek, hogy megtudják az okát, de a királyukat a két emberével már holtan találták a földön.
10. És amikor Ézsau meglátta, hogy Nimród vitézei közelednek a távolból, elfutott, s így menekült meg; és Ézsau magával vitte Nimród értékes ruházatát, amit apja [Kus] hagyott rá, s amely által Nimród győzedelmeskedett az egész földön. És miután elmenekült, elrejtette azokat a saját házában.
11 És Ézsau fogta a ruhákat és tovább futott a városba Nimród emberei elől, és apja házába tért, aggódva és a harctól kimerülten, és bánatában a halált kívánta, amikor Jákobhoz, testvéréhez tért, s leült mellé.
12 És ezt mondta testvérének, Jákobnak: Íme, meghalok a mai napon, mi hasznomra van a születési jog? És Jákob okosan kezelte ezt a dolgot Ézsauval kapcsolatban, és Ézsau eladta a születési jogát Jákobnak, ugyanis mindez JHVH keze által történt.
13 És vele [eladta] a makpélai barlangban lévő sírhelyét is, amit Ábrahám vásárolt meg Het fiaitól, mint [családi] temetkezőhelyet, ezt Ézsau eladta Jákobnak, és Jákob mindent megvett testvérétől, Ézsautól, azok adott értéke szerint.
14 És Jákob mindezt megírta [a szerződést] egy könyvbe, tanúk szeme láttára, majd lepecsételte és a könyv Jákob kezében maradt.
15 És amikor Kús fia Nimród meghalt, az emberei lesújtva felemelték őt és hazavitték, és eltemették őt a [saját] városában, és Nimród teljes életének napjai kétszáz és tizenöt év volt, és akkor meghalt.
16 És Nimród uralkodásának napjai a föld népe fölött egyszáz és nyolcvanöt év volt; és Nimród Ézsau kardja által halt meg, szégyenben és megvetésben, és Ábrahám magja okozta halálát, ahogyan azt egykor az álmában meglátta.
17. És Nimród halálakor királysága szétosztatott sok részre, és mindazok a részek, ahol Nimród uralkodott vissza lett adatva a föld megfelelő királyainak, akik visszakapták azokat Nimród halála után, és Nimród házának emberei hosszú ideig rabszolgáivá lettek a föld többi királyának.

Póli Pál

  Nimród


Amint azt az írás felvezetőjében bemutattuk, a New Age mozgalom égisze alá tartozó különböző újpogány kultuszok egyre növekvő népszerűségnek örvendenek. Ezzel egyenes arányban egyre több kihívás és egyre nyíltabb támadások érik a a bibliai kereszténységet, illetve annak szent könyvét, a Bibliát. Ebben az írásban a Nimród személyével kapcsolatos tényeket vizsgáljuk meg, aki a keresztény kultúrkörben hosszú évszázadokon át egy Isten ellen lázadó negatív hősként volt elkönyvelve. Az újpogány, az okkult és a titkos társaságok köreiben viszont példaként tekintenek rá. A pogány legendák és mítoszok Nimródja egy korát megelőző szabadságharcos hős, aki "szembeszállt a zsidók gonosz Istenének zsarnokságával" és egy nagy cél érdekében képes volt egyesíteni az egész emberiséget. Ez oknál fogva az özönvíz utáni világ első istenellenes szereplője a New Age egy szimbolikus hősévé, kultuszfigurájává lett.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el